All lyd har verdi

Årets store musikkrelaterte feiring er hundreårsjubileet for John Cage (1912-1992). Han anses nå som en av de viktigste amerikanske komponister i det 20.århundre. Elev av Arnold Schønberg, og «romantic partner» med mesterdanseren Merce Cunningham, ble han en sentral skikkelse i etterkrigs-avantgarden. Hans mest berømte / beryktede komposisjon er 4′ 33» (for valgfritt instrument, 1952), fire minutter og trettitre sekunder uten at en eneste note blir spilt. Lydene fra omgivelsene er da stykket. Cage var poet i hele sin livsholdning. Han var sterkt påvirket av orientalsk filosofi, zen-buddhisme og taoisme. Den humoren og verdens-aksepten som der fins. Han var oppfinneren av «det preparerte piano», dvs. piano med forskjellige gjenstander plassert i strengekassa for slik å skape nye klanger. Han benyttet seg av tilfeldighetsprinsippet (terningkast) når han komponerte, for å styre utenom det subjektive uttrykket. Cages’ livskunstverk er et oppgjør med den i bunn og grunn romantiske og sentimentale holdninga i både den klassiske musikktradisjonen og i populærmusikken. Lyd er lyd. All lyd er verdifull. Og stillheten, ikke minst. Biblioteket har fire CD’er med musikk av Cage. Se også:  www.johncage.org

Reklamer


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s